Koude acquisitie onmogelijk onder nieuwe Privacy regels AVG/GDPR?

Home » Koude acquisitie onmogelijk onder nieuwe Privacy regels AVG/GDPR? » Blogs Contractenrecht » Koude acquisitie onmogelijk onder nieuwe Privacy regels AVG/GDPR?

Koude acquisitie zo goed als verboden onder nieuwe Privacy wet

Wat gaat er veranderen, en wat is het risico bij koude acquisitie?

Naam- en contactgegevens van (potentiele) klanten: je hebt ze nodig voor je acquisitie. Een telefoonnummer of e-mailadres (zakelijk of privé, dat maakt niet meer uit): het zijn allemaal privacygevoelige persoonsgegevens. Want als iemands mailadres in verkeerde handen valt als gevolg van een datalek in jouw bedrijf, bijvoorbeeld door verlies van een usb/telefoon of een hack in je pc, dan kun jij aansprakelijk zijn voor de nieuwe en hoge boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens, maar misschien nog wel belangrijker, voor imagoschade, bijvoorbeeld doordat een boze klant of (ex-)werknemer een melding maakt van privacyschending.

Gegevens hebben een doel, maar meestal niet jóuw doel….

Gegevens mogen alleen verzameld worden voor een gerechtvaardigd doel. Bijvoorbeeld omdat het nu eenmaal nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst. Je hebt het mailadres van een klant nodig om met hem te kunnen communiceren. Maar voor gebruik van het mailadres van een prospect heb je nog geen gerechtvaardigd doel, en waarschijnlijk ook geen toestemming.
Expliciete toestemming (in dit geval voor acquisitie) is de 2de reden voor het mogen gebruiken van iemand gegevens. Jouw prospects moeten dus weten wat je met hun contactgegevens gaat doen vóórdat ze daarvoor toestemming geven.

Openbare gegevens via Google en Social Media: mag je die wel gebruiken?

Er zijn gegevens die je gemakkelijk op internet kunt vinden: op websites, online folders en Social Media vind je veel bruikbare informatie voor jouw acquisitie. Ook die gegevens zijn met een bepaald doel openbaar gemaakt en mogen alléén gebruikt worden voor DAT doel, niet voor jouw (acquisitie)doel…

Contactgegevens kopen, heeft dat nog zin?

Adressenbestanden kun je ook kopen, bijvoorbeeld bij de KvK. Dat scheelt een hoop tijd. Maar dit wordt in 2018 riskant. Ook deze gegevens mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. En dat is vaak het probleem: een bedrijf geeft zelden zijn gegevens aan een bedrijf met het doel om die voor (koude) acquisitie te gebruiken. Dat zou je moeten controleren.

Bijna alle gegevens zijn Persoonsgegevens, óók zakelijke e-mailadressen!

Per 1 mei 2018 worden méér gegevens als persoonsgegeven aangemerkt. Zelfs een zakelijk e-mailadres of een zakelijk (direct) telefoonnummer valt onder de privacywet, omdat het gegevens zijn die je naar een individu leiden.

Telefonische acquisitie makkelijker dan online of post

Telefonische acquisitie zal makkelijker zijn dan acquisitie per e-mail (zoals ongevraagd toezenden van nieuwsbrieven), hoewel je ook echt niet zomaar iedereen mag opbellen. Je moet je steeds weer afvragen met welk doel de ander zijn contactgegevens heeft gepubliceerd of (aan jou heeft) verstrekt. Pas als dat doel overeenkomt met jouw acquisitiedoel is koude (telefonische) acquisitie toegestaan.
Het is verstandig om goed te gaan lezen. Let op de tekst die bij gegevens staat. Daaruit kun je soms afleiden wat de reden voor publicatie is en waarvoor de gegevens gebruikt mogen worden. Dat er niet zoiets bij staat als ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’, betekent helaas nog niet dat je ongevraagd acquisitie mag doen.

Wat mag wel?

Je zou om de persoonsgegevens heen kunnen werken. Algemene bedrijfsgegevens zijn geen persoonsgegevens. Wanneer je een naam hebt van de persoon die je wil bereiken, mag je wel het algemene bedrijfsnummer bellen en je laten doorverbinden met je prospect. Word je doorverbonden, dan mag je je acquisitie doen.